Hoe regel je import of export van goederen van en naar het buitenland?

Voor je onderneming wil je goederen naar het buitenland of vanuit het buitenland naar jou verschepen. Je wilt natuurlijk dat dit goed gebeurt en het liefste houd je inzicht op waar je verkochte of gekochte goederen. Er is dan een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om voor de juiste keuze te gaan. Vaak is een expediteur een efficiënte en voordelige oplossing, die werk uit handen neemt en expertise heeft.

Wat is het verschil tussen LCL en FCL?

FCL staat voor full-container load. Hier is sprake van wanneer jouw lading een hele container inneemt. Hiervoor zijn maxima op basis van gewicht en afmetingen. LCL staat voor, je raadt het misschien al, less than container load. De lading neemt dan minder dan een container in. Als je lading minder dan een container in beslag neemt, kun je de lading delen met een andere partij om kosten te besparen. Expediteurs kunnen ook meerdere exportverzendingen in samengevoegd naar één bestemming sturen om kosten te besparen. Dit heet ook wel buyer consolidation.

Inzicht houden in je eigen supply chain

Bij het vervoer van goederen kun je zelf een systeem bouwen of kopen waarin je de status van de transporten bij kunt houden. Wat vaak goedkoper is, vooral voor het MBK, is vertrouwen op de ICT-diensten van je expediteur. Deze zijn vaak erg specialistisch en je hebt er zelf vrij weinig kosten aan. Aangezien er veel meer tijd gaat zitten in het onderhouden van zo’n systeem dan het opzetten an sich, kun je het vaak beter overlaten aan een andere partij. Dat scheelt jou weer tijd en geld.

In Nederland worden veel goederen vanuit Schiphol of Rotterdam naar allerlei hoeken van de wereld gebracht. Het is daarom fijn als je expediteur in Rotterdam of Schiphol is gevestigd, zodat zij ook efficiënt kunnen werken en lagere prijzen kunnen hanteren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *